New York'ta bir serginin eleştirisi
New York merkezli sanat sitesi hyperallergic.com'da yer alan bu yazı bir serginin yarattığı hayal kırıklığını dile getiriyor. Ancak eleştiri yazısı da sergi kadar kötü; Türkiye'deki sanat eleştirisi yazılarını aratır cinsten.
Eskiden en iyinin en iyisiydin, tacın mücevheriydin, amiral gemisiydin, ana gemiydin, kasabanın dedikodusuydun. Nasıl bu kadar şişkin ve sıkıcı oldun? Eskiden seni sanat fuarlarının Rolls-Royce'u olarak düşünürdüm; şimdi en iyi ihtimalle bir Tesla gibi hissediyorsun. Dün, 5 Eylül'deki VIP ön izlemesinde, durmaya değer bir şey bulana kadar her beş veya altı stantta bir atlamak zorunda kaldım. Tanrım, kahve bile kötüydü. Sandviçler daha da kötüydü. Ayrıca, neden aniden mücevher ve şilte satmaya başladın? Ünlü zarafetin ve klasın nerede? Sen kimsin?! Brooklyn Müzesi'nde çağdaş sanatın eski kıdemli küratörü Eugene Tsai tarafından küratörlüğü yapılan fuarın Platform bölümünde Sanford Biggers'ın Chimera serisinden "Mirror" (2024) adlı eserinin önünde duruyorum. Bu, başı Afrika maskesiyle değiştirilmiş bir kadının klasik bir Avrupa mermer heykeli. Afrika maskesi takan bir Avrupalı kadın mı yoksa Greko-Romen kıyafeti giyen bir Afrikalı kadın mı olduğunu tam olarak anlayamadım. Bu düşüncelerimi paylaştığım Biggers, "Bu yüzden başlık," diyor. "Kendi varsayımlarınızı ve inançlarınızı yansıtıyor. Siz ne yaparsanız o." Sanford Bigger, "Ayna" (2024) heykelinin yanında Aynı şey 2024 Armory Show için de geçerli olabilir mi? Bu, yalnızca aynı şeyleri sunabilen yorgun, aşırı doymuş ve kendini beğenmiş bir sanat piyasasının yansıması mı? Yoksa sorun ben miyim, artık bulunamayacakları yerlerde heyecan ve keşif arayışında olan? 235'ten fazla katılımcısı olan Armory Show'un 30. edisyonunu ziyaret etmek, ferahlatıcı, süper köpüklü bir maden suyu aldığınızı düşündüğünüzde hissettiğiniz anlık hayal kırıklığına benziyordu, ancak aslında orada gerçekten başıma geldi. Tam bir hayal kırıklığı. Armory'nin dikenli kabarcıklarında lüks içinde olmayı umuyordum, ancak bu olmadı. Hew Locke, "Tanrıların Arabaları" (2009) Almine Rech ile Fuardan çıkarken, bir zamanlar öğrencim olan genç bir sanatçıyla tanıştım. Bana ilk solo sergisini açmak üzere olduğunu ve bir gün Armory'de sergilemeyi umduğunu söylüyor. "Ama aynı eserin sonsuz sayıda kopyasını yapmam istenseydi hayal edebiliyor musunuz?" diyor. "Kendimi çok sefil ve boş hissederdim; ölürdüm." Eğer durum buysa, diye düşündüm, o zaman bu fuardaki sanatçıların çoğu zaten yüzlerce kez ölmüştür. Ve bundan daha mutlu olamazlardı. Olabilirler miydi? Tüm bunlar söylendikten sonra, Armory Show'a bir bilet, dünyanın önde gelen sanatçılarının binlerce eserini tek bir yerde incelemenize olanak tanır, ki bu kesinlikle her gün gerçekleşen bir şey değildir. Aşağıda favorilerimden bazıları yer almaktadır. Nicholas Galanin, “Bence bu böyle gidiyor (hafıza ve müdahale)” (2024), Qualeasha Wood, “This is America, Sezon 248, Bölüm 45” (2024), dokuma jakar, cam boncuklar ve makine işlemesi, 45 x 63 inç (114,3 x 160 cm) Ana Gonzalez, “Sierra Nevada” (2024), pürüzlü branda üzerine süblimasyon baskı, 58 1/4 x 58 1/4 inç (148 x 148 cm) Beauford Delaney, “Başlıksız (Bir Adamın Portresi)” (yaklaşık 1970), tuval üzerine yağlıboya, 39 1/2 x 32 inç (100,3 x 81,3 cm),
Lynette Yiadom-Boakye, “Rose Nether Poetry” (2012), tuval üzerine yağlıboya, 71 x 63 inç (180,3 x 160 cm) Kamrooz Aram'ın Naturmort çalışmaları Maria A. Guzmán Capron, “Sintonía” (2024), kumaş, iplik, yorgan, dolgu ve serigrafi boya, NAZARIAN/CURCIO
Luisa Rabbia, “The Gods, Born Again” (2024), tuval üzerine yağlıboya, 84 x 60 inç (213,4 x 152,4 cm)
Martha Friedman, “Twofold” (2024) solda ve Victoria Roth, “Elastic Touch” (2024)
Gerald Chukwuma, “The River Bank” (2024), karışık teknik, 60 x 60 inç (152,4 x 152,4 cm)
Sam Gilliam, “Blue” (1970), kesilmiş ve şekillendirilmiş tuval üzerine akrilik, 70 x 64 x 8 inç (177,8 x 162,6 x 20,3 cm), fiyat: 975.000,00 $!, Micheal Rosenfeld Gallery New York Amy Adler, “Extras” (2023), tuval üzerine yağlı pastel, 84 x 132 inç (213,4 x 335,3 cm) Night Gallery
Kelly Sinnapah Mary, “The Fables of Sabras: Jamal the Tiger” (2024), goblen üzerine akrilik, 87 x 61 3/8 inç (221 x 156 cm)
Emil Sands, “Ramblers” (2024), keten üzerine yağlı boya, 50 x 40 x 11/8 inç (127 × 101,6 x 2,9 cm) *Hakim Bishara, Hyperallergich.com sitesinin kıdemli editördür. 2019 Andy Warhol Vakfı ve Creative Capital Sanat Yazarları’nın sahibidir ve New York'taki Görsel Sanatlar Okulu'ndan Sanat Yazarlığı alanında Yüksek Lisans derecesine sahiptir. Hakim Bishara
(Hyperallergich.com)
Gercekedebiyat.com THE AMORY SHOW ESKİSİ GİBİ DEĞİL
YORUMLAR