Langston Hughes ve Griff Davis'in tarih yazan dostluğu
Langston Hughes öncelikle 20. yüzyılın ilk yarısındaki şiirleriyle tanınırken, Harlem Rönesansı yazarının kültürel etkisi, bunun çok ötesine uzanıyordu.
Dorothy West, Dizzy Gillespie ve Arna Bontemps gibi geniş bir arkadaş, öğrenci ve işbirlikçi ağı aracılığıyla Hughes'un çalışmaları disiplinleri ve ortamları aşarak yaşamı boyunca ve sonrasında diğer üretken yaratıcıların sanatını şekillendirdi. Şair ve foto muhabiri Griff Davis arasında var olan, özellikle anlamlı bir dostluk, Manhattan'daki Schomburg Siyah Kültürü Araştırma Merkezi'nde sergilenmen The Ways of Langston Hughes: Griff Davis ve Black Artists in the Making'de yakından incelenebilir. . Davis, Hughes'la ilk kez Atlanta Üniversitesi'nde Morehouse College'da öğrenciyken tanıştı ve Hughes misafir profesördü. Şairin kişisel fotoğrafçısı olarak işe başlayan Davis, Ebony Magazine'in ilk "gezgin editörü" olacak (Hughes'un tavsiyesi üzerine) ve sonunda yazarı Harlem'e kadar takip edecek, Columbia Üniversitesi Yüksek Lisans Okulu'ndaki derslere katılırken Doğu 127. Cadde'deki dairesinde kalacaktı. Davis sonunda New York'tan ayrılıp çığır açan bir foto muhabiri ve daha sonra bir dış hizmet görevlisi olarak Afrika'ya, Avrupa'ya ve Amerika Birleşik Devletleri'nin diğer bölgelerine seyahat etmesine rağmen, Hughes'la akıl hocalığından dönüşen dostluğu şairin 1967'deki ölümüne kadar sürecekti. Foto muhabiri Griff Davis ile Langston Hughes arasındaki mentorluktan dostluğa dönüşen bağ, 1947'de şairle Atlanta'da tanıştığında başladı. Davis'in fotoğrafları ve Davis ile Hughes arasında onlarca yıllık yazışmaların yanı sıra kütüphane arşivindeki sanat eserleri, viniller ve diğer geçici eşyaların yer aldığı sergi, Atlanta ve Harlem'e odaklanan iki bölüme ayrılıyor. Schomburg'un Kamu Programları ve Sergiler Direktör Yardımcısı Novella Ford, Hyperallerjik'e şunları söyledi: "Amaç, bu tür bir kültürel sermayeye sahip birinin hâlâ başkalarıyla topluluk içinde olmasının yollarını göstermektir." "Yaratıcıların kendi ağlarını ve ağlarını şimdi görmesinin ve düşünmesinin, bunu disiplinler arası görmenin önemli olduğunu düşünüyorum."
İlk kez 2020'nin başlarında Florida Fotoğraf Sanatları Müzesi'nde sunulan Griff Davis-Langston Hughes, Mektuplar ve Fotoğraflar, 1947 – 1967: Küresel Bir Dostluk gezici sergisinin bir uyarlaması olan bu yinelemenin konuk küratörlüğünü Davis'in kızı Dorothy Davis yaptı. Son otuz yılını babasının mirasını korumak ve 1993'teki vefatından bu yana geniş arşiv koleksiyonunu sürdürmekle geçirdi. Davis, Hyperallerjik'e şunları söyledi: "Gerçekten sanki babamı eski bir arkadaşını yeni evinde görmesi için eski mahallesine geri getiriyormuşum gibi geliyor." "Schomburg'un ikinci tur için mükemmel bir yer olduğunu düşündüm. Bu çok doğal bir uyumdu.” Harlem Rönesans şairi Langston Hughes'un, 1967'deki ölümüne kadar süren küresel bir sanatçı dostlukları, işbirlikleri ve mentorluk ağı vardı. West 135th Street ile Malcolm X Bulvarı'nın köşesinde yer alan araştırma kütüphanesi, yaşamı boyunca koleksiyonlarına sık sık bağış yapan Hughes'un favori mekânıydı. Külleri, Houston Conwill'in mekâna özel enstalasyonu “Nehirler” (1992) ile işaretlenen lobi zemininin altına gömüldü; bu, Hughes'un 1921 tarihli “Zenci Nehirlerden Konuşuyor” adlı şiirine bir göndermeydi. Kütüphane, Hughes'un yanı sıra şair Countee Cullen ve Claude McKay, sanatçı Florence Mills ve yazar Eric Walrond gibi diğer sanatçıların da ilgisini çekti. Ford, bu doğrultuda, Langston Hughes'un Yolları'nın, Schomburg Merkezi'nin Harlem'deki Siyah sakinler için önemli bir "entelektüel ve kültürel merkez" olarak tarihini araştırdığını söyledi. Ford, "[Hughes'un] 135. Cadde Kütüphanesi'nde kütüphaneci olan ve Schomburg Merkezi'nin ilk müdürü olan Gene Blackwell Hudson'la bir fotoğrafı var" dedi ve bu serginin ülkede bir merak uyandırmasını umduğunu ekledi. Ziyaretçiler kütüphanenin kapsamlı arşivlerine ve kaynaklarına bakabilirler. Diğer öne çıkanlar arasında Hughes'un oyun yazarı Lorraine Hansberry'ye yazdığı bir mektup, Hughes'un East 127th Street'teki dairesinden ressam Joseph Barker'ın yaptığı bir suluboya ve dört şiir vinili yer alıyor; bunlardan biri Hughes ile şarkıcı Harry Belafonte ve şair Margaret Danner arasındaki bir işbirliği, diğeri ise Hughes arasındaki ortak bir proje. Sergiye eşlik eden Schomburg Merkezi, kütüphane arşivlerine ve Hughes'un etkisine odaklanan iki program sunmayı planlıyor ve bunlar daha sonraki bir tarihte merkezin web sitesinde duyurulacak.
YORUMLAR