Son Dakika



Seyyit Nezir’le geçen gün Cemal Süreya Kültür Sanat Derneği’nin (CSKSD) 9 Ocak’taki “Cemal Süreya Anma Etkinliği” hazırlıkları için söyleşirken, aklıma 40 yıl öncesi geliverdi: Ben Toptaşı Cezaevi’ndeydim. Nâzım’ın “Yeter ki kararmasın sol memenin altındaki cevahir” dizesi amentümüzdü. Nâzım’ı, Ahmed Arif’i okumakla kalmıyor, dergileri izleyerek yeni şairlerle tanışıyor, cezaevinin ağır koşullarına karşı direnç ve coşku biriktirmeyi ihmal etmiyorduk. Seyyit Nezir’i yeni yeni tanımaya başlamıştık.
 
Bir gün Vatan Gazetesi’nde Hasan İzzettin Dinamo’nun yazısını Seyyit Nezir’e ayırdığını gördüm. Şili Duyarlığı (Aralık 1976) kitabını övücü sözlerle karşıladığını okudum. İlk ziyarete gelen arkadaştan kitabı bulup göndermesini istedim.

ŞİLİ'DE DARBEYE KARŞI

1973’te Şili’de yaşananlar bizim kuşak üzerinde çarpıcı izler bırakmıştı. Okuduğum Şili’deki devrimci süreci ve ABD güdümlü Pinochet darbesini etkili ve coşkulu bir dille anlatan çağdaş bir destandı.

Destanda gerçek kahramanlar işleniyordu: Victor Jara, Neruda, Allende... Darbeye karşı direnerek başkanlık sarayını terk etmeyen Allende’nin “Milletim!” diye başlayan ve sayfalarca süren konuşmasının şiirsel bir dille, akıl ve duygunun diyalektik buluşmasıyla verildiği bölüm, emperyalizme karşı savaşın bir sınıfın değil, bütün bir milletin savaşı olduğunu vurguluyordu. O günlerde bu söylemi biraz yadırgamıştık.

Yıllar geçtikçe Allende’nin emperyalizme karşı milletçe savaş verilmesi savı haklılık kazandı. Bunun ilk örneği ise elbette Mustafa Kemal’in önderliğindeki Türk İstiklal Harbi’ydi.

ISRARLA ve MİLİTAN ŞİİR

Seyyit Nezir, hemen arkasından, dergilerdeki şiirlerini de Israrla’da bir araya getirdi (Mayıs 1977); dönemin gözde Militan Şiir örnekleriydi hepsi de... Alpay Kabacalı, Fahrettin Demir kitaba ilişkin övücü değerlendirmeler yaptılar. Mehmet H. Doğan, Seyyit Nezir’in şiirlerinde, Pablo Neruda’nın Evrensel Şarkı’sı (Canto General) çapında güzellikler bulduğunu yazdı.

12 Eylül 1980 sonrasında YAZKO yönetim kurulunda ve YAZKO Edebiyat’ın yazı kurulunda şiir ve edebiyat için etkin pratik görevler üstlendi.

1993’te Kaynak Yayınları’nda birlikte çalışırken bir yandan bunları hatırlıyor, bir yandan postmodernizmle gelen savrulmaya Düşün’de, Broy Şiir Dergisi’nde, Şairin Atölyesi’nde verdiği savaşımı tartışıyorduk.

Daha sonra Galatasaray’daki Gökyüzü Sanat Merkezi’nde Papirüs Dergisi hazırlıkları, Papirüs’teki kültür sanat kavgamız, Eski Dergisi’nde Yeni Ortaçağ’ın dayattığı gericiliğe karşı Demirtaş Ceyhun’la açtıkları savaş, Hayati Asılyazıcı’nın yönettiği Aydınlık Kültür Sanat sayfasına Arap şairleri söyleşisiyle ilk günlerden katılması 40 yılın adanmış şiir mücadelesinin politik yüzünü açıklıyor.

40. YILDA YENİ GİRİŞİM

CSKSD’yi Zühal Tekkanat ve Aydan Ay’la çöküşün eşiğinden kurtaran yönetim kurulunda 2013’ten beri yürüttüğü başkanlık görevinin yanı sıra 25. sayıya taşıdığı Üvercinka, şiiri yalnızca kendi bireysel işi değil de ortak çabaların kaynağı ve amacı olarak değerlendirmekten usanmadığını bir daha gösteriyor...  

Şimdilerde Cemal Süreya’nın Aydınlık’taki emek ve katkı birikimini bir kültür ve sanat atılımına dönüştürmek üzere CSKSD’nin 9 Ocak 2017’de CKM’de yapacağı anma programına yoğunlaşan Seyyit Nezir’in şiir ve sanatını 40 yıldır izlemek, aynı safta olmak insanda üretken duygular uyandırıyor...

Onun bu çabasına katkı verme isteğimi herkese duyuruyorum.

Seyyit Nezir’in şiir kitapları:

Şili Duyarlığı, 1976
Israrla, 1977
Bütün Yarınlarda, 1978
Dağları Öylecene, 1981
İzleri Var, 1983
İnsanın Beyaz Kokusunda, 1988
Bana Bir Senaryo Yaz Dediydin, 1993
Mor ve Gülistan,1998

Zafer Bilgin
GERCEKEDEBİYAT.COM

ÖNCEKİ HABER

BENZER İÇERİKLER

YORUMLAR

Yorum Yaz

Kişisel bilgileriniz paylaşılmayacaktır. Yorumunuz onaylandıktan sonra adınız ve yorumunuz görüntülenecektir. (*)